Enkele maanden geleden diende een vader wiens kinderen onder toezicht van Bureau Jeugdzorg Eindhoven zijn geplaatst klachten in tegen de gezinsvoogd en diens direct leidinggevende. De Klachtencommissie stelde klager vervolgens in het gelijk [uitspraak 1, uitspraak 2], waarna Bureau Jeugdzorg op de uitspraak diende te reageren.
Vandaag ontving de man de eerste reactie: Bureau Jeugdzorg heeft zichzelf uitstel gegeven omdat…
een zorgvuldige beantwoording om meer voorbereidingstijd vraagt
De man heeft op vrijwel alle punten gelijk gekregen waarmee aangetoond is dat zowel de gezinsvoogd als diens manager zich op grove wijze misdragen hebben. Dan zou het antwoord toch gewoon snel en eenvoudig moeten zijn: ontslag voor de beide medewerkers, excuses van Bureau Jeugdzorg, en een schadevergoeding voor de vader en zijn kinderen.
Op Internet zijn echter tal van verhalen te vinden over hoe men bij Bureau Jeugdzorg reageert op dergelijke uitspraken van de Klachtencommissie, en die verhalen doet het ergste vrezen. De praktijk leert dat niet-functionerende medewerkers maar zelden een sanctie krijgen en de klager door Bureau Jeugdzorg veelal nog eens extra gestraft wordt door bijvoorbeeld het staken van de begeleide omgang of een uithuisplaatsing van de kinderen.
Het wachten is nu op de definitieve reactie. Uiteraard zal ook die op deze website gepubliceerd worden.
Geef een reactie