De samenleving verhardt in hoog tempo, en de Nederlandse overheid lijkt haar uiterste best te doen om daar aan bij te dragen. Belediging, bedreiging, intimidatie, machtsmisbruik, incompetentie, corruptie, doofpotaffaires, niets blijft de burger meer bespaard in de contacten met de instanties en dienaren van de Staat der Nederlanden.
Hoeveel van onderstaande situaties herkent u?
- U klopt aan bij een hulpinstantie maar u wordt afgescheept met een doorverwijzing naar een andere hulpinstantie.
- U klopt aan bij de hulpinstantie waarnaar u bent doorverwezen, maar die verwijst u weer terug naar de vorige instantie of naar weer een andere hulpinstantie.
- Uw ‘hulpverlener’ doet niets voor u maar beroept zich op uw ‘eigen verantwoordelijkheid’ (maar zwijgt over zijn of haar ‘eigen verantwoordelijkheid’).
- Tijdens een gesprek met uw hulpverlener wordt u emotioneel, maar in plaats van begrip krijgt u de mededeling dat u het pand dient te verlaten.
- U maakt gebruik van een klachtenprocedure maar uw klacht verdwijnt in de doofpot.
- U levert terechte kritiek op een ambtenaar of hulpverlener, en als reactie wordt u beschuldigd van belediging, smaad en/of laster. Mogelijk wordt er zelfs aangifte tegen u gedaan.
- U heeft het gevoel dat u niet meer gezien wordt als een mens van vlees en bloed maar enkel nog als een wandelend burgerservicenummer.
- U heeft het gevoel dat u als cliënt er niet bent om geholpen te worden maar er bent om het baantje van de ambtenaar of hulpverlener in kwestie in stand te houden.
- U heeft de indruk dat uitkerende instanties als het UWV en de Gemeentelijke Sociale Dienst er niet zijn om uitkeringen te verstrekken maar om een reden te vinden om u juist géén uitkering te verstrekken.
- Vroeger was geld een middel voor hulpinstanties om cliënten te helpen, maar tegenwoordig lijkt het wel alsof de cliënt er alleen nog is om geld binnen te halen voor de hulpinstantie.
Daarom is er nu het Zwartboek Overheid — een website waar dossiers over dit soort zaken openbaar gemaakt worden. Overheidsinstanties zijn er om de samenleving te dienen en worden door (de belastingcenten van) de samenleving betaald, dan mag de samenleving ook weten hoe het er bij die instanties aan toe gaat. Hulpinstanties worden ook betaald door de overheid en worden hier derhalve ook als overheidsinstantie beschouwd.
Reacties en discussies zijn welkom, om het netjes te houden worden reacties gemodereerd. Niet ter zake doende reacties, scheldpartijen en dergelijke worden niet geplaatst. De redactie behoudt zich het recht voor om reacties in te korten. De redactie is niet aansprakelijk voor de inhoud van reacties en eventuele uit die reacties voortvloeiende schade.
Deze website dient een journalistiek doeleinde. In overeenstemming met hoofdstuk IV van de CPB Richtsnoeren Publicatie van Persoonsgegevens op Internet kunnen persoonsgegevens worden vermeld op deze website indien en voor zover het maatschappelijk belang daarmee gediend is.